De Wondere Wereld van Weerstand - Deel 1

Share

Wij mensen zijn soms complexe wezens. Wat maken we het ons soms onnodig moeilijk bij het najagen van onze doelen. Soms starten we vol goede moed aan iets, maar bieden we gaandeweg op verschillende manieren weerstand waardoor onze doelen niet bereikt worden.  

Maar voor we daar dieper op in gaan, kijken we naar het waarom dat mensen doelen stellen. In deze blogpost richt ik me dan vooral tot ondernemers. Concreet heb je 2 soorten motivaties om doelen stellen: 

  • Intrinsieke motivatie komt vanuit je persoon zelf. Enkele voorbeelden: je voelt je niet goed in je vel, je herkent de persoon in de spiegel niet meer of je mist focus en energie tijdens het werken aan je bedrijf. Je beslist dat het zo niet langer kan duren en je neemt contact op met een Personal Coach.
  • Extrinsieke motivatie komt van een externe bron. Bijvoorbeeld: jouw partner maakt zich zorgen om jouw fysieke gezondheid en neemt contact op met een specialist. Het zou ook kunnen dat jouw dokter je aanraad om dringend veranderingen te maken aan jouw huidige levensstijl.

gallery_4

 

Intrinsiek is ook naar binnen gaan en naar je eigen gedachtegang gaan kijken. Wat denk ik, wat wil ik bereiken en niet alleen omdat anderen het van je verlangen.

Bij extrinsieke motivatie is het voor een team van personal coaches zoals die bij WOOO, de uitdaging om deze op een positieve manier om te buigen naar intrinsieke motivatie.

 

Onze Personal Coaches houden nóg iets belangrijks in het achterhoofd: Er kan weerstand komen.

Hoe komt het toch dat we het goede willen creëren in ons leven, maar er toch iets is wat ervoor zorgt dat we niet kunnen volhouden? Hoe komt het dus dat we weerstand voelen tegen hetgeen ons positieve verandering oplevert.

Heel vaak zitten daar onbewuste gedachtegangen onder, de gedachten die je denkt gaan bepalen welke handelingen je uitvoert.

 

In het volgende deel van dit onderwerp, wat je kan vinden in de volgende blogpost, gaan we de gedachten van weerstand bekijken & de soorten weerstand benoemen. Hierbij zal ik voorbeelden geven met betrekking tot de ervaringen bij WOOO, maar de voorbeelden hoeven niet tot deze beperkt te blijven. Je kan ze evengoed vertalen naar andere doelen zoals stoppen met roken of drinken, positiever in het leven staan, noem maar op.

 

klankbordgesprek-1

 

Het proces begint op het moment dat we beginnen te denken over veranderen. Ongeduld is bijvoorbeeld een vorm van weerstand. Mensen die onmiddellijk de oplossing eisen, willen de les niet leren die daarmee samenhangt. Bv: in een Personal Coaching traject om 10kg af te vallen of je beter in je vel te voelen en eisen dat je dit na 1 week al bereikt hebt. 

We willen allemaal dat ons probleem voorbij is maar we willen niet de dingen doen die tot de oplossing zullen leiden. Nu is het moment om onze verantwoordelijkheid te erkennen voor het creëren van een bepaald probleem of symptoom. Dit wil niet zeggen dat je schuldig bent, een slecht mens bent of dat je een probleem hebt, maar dat je jouw kracht binnenin moet aanspreken. 

 

Door middel van bewustwording kan je lessen leren. Als je denkt aan wat voor jou het moeilijkste is om te doen en hoezeer je je er tegen verzet dan is dat de belangrijkste les dat je op dit moment te leren hebt. 

Je overgeven, je weerstand opgeven en jezelf toestaan om te leren wat je hebt te leren zal de stap makkelijker maken. Laat je weerstand je er niet van weerhouden om veranderingen aan te brengen. Het gaat er om naar je weerstand te kijken en ook mentale veranderingen aan te brengen.

Observeer jezelf en kijk hoe jij je verzet. Non-verbale weerstand is bijvoorbeeld te laat komen, dingen uitstellen door met iets anders bezig te zijn, druk bezig te zijn, tijd te verspillen, overmatig gaan eten, drinken of roken.

Meer over de soorten gedachten van weerstand in de volgende blogpost. Wordt vervolgd...

 

Interessant? Laat van je horen door contact op te nemen, we helpen je graag ☺️.

Geïnspireerd door Louise L. Hay - Je kunt je leven helen.
Met grote dank aan Kathleen Hendrikx.